انجمن اسلامی ورزشکاران
انجمن اسلامی ورزشکاران
 

يك متخصص پزشكي ورزشي ضمن غلط دانستن اين باور كه از انجام حركات ورزشي و فعاليت هاي بدني در ماه رمضان بايد خودداري كرد، خاطرنشان كرد: ورزش كردن در طي روزه داري به كنترل وزن، كاهش استرس و حفظ سلامتي افراد كمك كرده و از افزايش وزن ناشي از تغذيه نامناسب و عدم تحرك در ماه رمضان پيشگيري مي كند.

به گزارش ميگنا دكتر توحيد سيف برقي در گفت وگو با ايسنا تصور مردم مبني بر اينكه در ماه رمضان بايد از انجام حركات ورزشي و فعاليت هاي بدني خودداري كرد را باوري نادرست دانست و گفت: بايد توجه داشت كه فراموش كردن ورزش در اين ماه نه تنها به حفظ سلامت و قواي بدني افراد كمك نمي كند، بلكه مشكلاتي همچون اضافه وزن را براي روزه داران به دنبال دارد. از لحاظ بيوشيميايي برخي اشخاص به دليل تغذيه نامناسب و عدم تحرك بعد از اتمام ماه رمضان دچار افزايش وزن مي شوند.
وي با بيان اينكه ورزش كردن در طي روزه داري به كنترل وزن، كاهش استرس و حفظ سلامتي افراد كمك مي كند، اظهار داشت: بهتر است در طول ماه رمضان از انجام فعاليت هاي ورزشي خيلي سنگين پرهيز شود. در واقع مي بايست شدت حركات ورزشي را در اين ماه نسبت به روزهاي غير روزه داري سبك تر كرد.
رييس زير كميته كنترل دوپينگ فدراسيون فوتبال، ديدگاه ها درخصوص زمان انجام فعاليت هاي ورزش در ماه رمضان را متفاوت عنوان كرد و افزود: برخي از پزشكان معتقدند دو تا سه ساعت پس از خوردن سحري بهترين زمان براي ورزش كردن است. اما بايد توجه داشت با فعاليتي كه فرد در ساعات اوليه روز انجام مي دهد ممكن است دچار كم آبي در طول روزه داري شده و به دليل كاهش ذخاير گليكوژني تا هنگام افطار با مشكل سرگيجه و ضعف مواجه شود؛ به رغم اينكه در اين حالت، عضلات در وضعيت مناسبي هستند اما جهت حفظ ذخاير بدني در طول روز، توصيه مي شود از ورزش كردن در اين زمان خودداري شود.
وي ادامه داد: نظر ديگري كه درخصوص بهترين زمان ورزش كردن در طول روزه داري مطرح مي شود، انجام فعاليت هاي ورزشي دو تا سه ساعت پيش از زمان افطار است. يكي از مزاياي اين ايده اين است كه بدن ساعت ها ناشتا بوده و آمادگي بسيار زيادي براي مصرف كردن چربي انباشته بدن به جاي قندها دارد. به طوري كه بدن به سمت چربي سوزي رفته و از اين طريق به كاهش وزن در روزه داران كمك مي كند. اما در اين زمان به علت افت قند خون شايد فرد از لحاظ ذخاير بدني قادر نباشد كه به ورزش بپردازد. جبران كمبود آب از دست رفته بدن بايد اولين اولويت روزه داران ورزشكار باشد .
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، دوتا سه ساعت بعد از افطار را بهترين زمان براي ورزش كردن در ماه مبارك رمضان دانست و به روزه داران توصيه كرد: مصرف مقدار مناسب آب براي كساني كه ورزش مي كنند بسيار مهم است. اگر فرد جزو گروهي است كه حين روزه داري به انجام فعاليت هاي ورزشي مي پردازد، بايد در اولين فرصت بدست آمده بعد از صرف افطار كمبود آب بدن خود را جبران نموده و با كم آبي ورزش را آغاز نكند. همچنين لازم است بلافاصله بعد از افطار از ورزش كردن پرهيز شود.
وي با اشاره به اينكه توجه به احساس تشنگي به عنوان معيار براي كم آبي بدن از سوي ورزشكاران تصوري غلط است، بيان داشت: افراد بويژه ورزشكاران حتي زماني كه احساس عطش ندارند بايد آب بنوشند چرا كه تشنگي علامت ديررس كمبود آب در بدن است. توجه به رنگ و حجم ادرار بعد از افطار براي كساني كه ورزش مي كنند ضروري است. چنانچه رنگ ادرار تيره و حجم آن كم باشد شخص حتما دچار كمبود آب است و بايد پيش از شروع ورزش اين كم آبي را جبران كند.
دكتر سيف برقي به روزه داران اهل ورزش توصيه كرد: بي حالي، ضعيف بودن واكنش ها و افزايش غلظت خون از جمله عوارض كم آبي در بدن است كه مي توان با مصرف آب، نوشيدني هاي مختلف و مايعات حين تمرين و بعد از آن علاوه بر جبران كمبود آب از دست رفته در حين روزه داري، حرارت بدن را نيز كنترل كرد.
وي با بيان اينكه بهتر است از مصرف نوشابه و دوغ هاي گازدار در ماه رمضان خودداري شود، توصيه كرد: هر يك از اعضاي خانواده يك بطري يك و نيم ليتري آب معدني را براي خود اختصاص داده و در نظر داشته باشند كه بين افطار تا سحر تمام محتواي آن كه مي تواند علاوه بر آب حاوي چند قطره ليمو ترش تازه باشد را ميل كنند و با اين شيوه‌ي ساده، به تنظيم آب بدن خود كمك كنند. اين متخصص پزشكي ورزشي در پايان با تاكيد بر عدم مصرف آب سرد در هنگام افطار خاطرنشان كرد: نوشيدن آب خنك در زمان افطاري كه روزه داران به ويژه ورزشكاران تمايل زيادي براي انجام آن دارند موجب بروز مشكل در سيستم گوارش مي شود، لذا بهتر است كه افراد از انجام اين كار خودداري كنند.

 

مگنا

01/05/1392





برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 تير 1393برچسب:, توسط خادم
گرم و سرد کردن بدن در ورزش ضرورت حرکات کششی مغرفی ورزش 5 نییجتسو معرفی ورزش 4 هالا معرفی ورزش3 هاپکیدو مهرفی ورزش3 معرفی ورزش2 معرفی ورزش1 بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام عدم خستگی در ورزش بهترین زمان برای ورزش پهلوان واقعی3... پهلوان واقعی 2... مدال آوران بانوان کیک بوکسینگ ایران. سه روز با خدا
طراح قالب : { معبرسايبري فندرسک}